20 Oktober

Snorkels in het paradijs

Vanmorgen erg vroeg wakker geworden. Niet door wilde beesten, maar door de lokroep uit de lalalapaal* van de nabije moskee. Gelukkig toch nog in slaap gevallen en om 07:15 wakker geworden om te gaan douchen. Ondanks het feit dat alleen de koude kraan aan stond was de douche erg heet. Douchen in Afrika blijft een hele happening. Daarna richting strand gelopen waar we een tafeltje uitzochten om te gaan zitten voor het ontbijt. Echt erg vervelend, 's morgens om 08:00 uur op het strand zitten in de stralende zon met uizicht op de Indische oceaan.

Het ontbijt stond klaar in het restaurant. Het ontbijt bestond uit brood met diverse soorten jam en honing. Aan drankjes ook geen gebrek: Vruchtensap, thee, koffie en chocomel stonden klaar. Toen we aan tafel zaten kwam een serveerster ons vragen of we een ei wilden, en of we dat gebakken, geroerd of gekookt wilden. Daarna kwam ze ook nog een groot bord pannenkoeken en fruit brengen.

Tijdens het ontbijt kwam een man langs die voor 15 dollar per persoon ons mee wilde nemen voor een snorkeltocht. We zijn snel gaan omkleden en stonden om tien uur paraat om te gaan snorkelen. We moesten eerst even naar de boot lopen zei hij, en het leek ons oneindig ver, omdat nergens een echte boot lag. Dit bleek echter ook niet het geval, we gingen met een gammele houten catamaran de zee op. Onder het varen werd er zo nu en dan gehoosd. Het varen deed men door met een stok in de bodem te steken en zich zo voort te duwen. De zee wordt hier niet snel diep dus op deze manier kun je een heel eind komen. Na een half uurtje varen gooide men een anker in het water. Het water was hier wat donkerder gekleurd doordat er veel koraal was en ook veel planten groeiden.

De kapitein deelde snorkels en slippers uit en wees ons de leuke plekjes aan om te gaan snorkelen. Het snorkelen ging mij niet zo goed af doordat ik steeds water in mijn bril kreeg, maar het was toch heel erg de moeite waard! Een uur lang zwommen we rond tussen kleurrijke vissen, boven mooie zeesterren en diverse zee-egels en zeekomkommers. Na ruim een uur was het mooi geweest en gingen we terug aan boord. De terugweg was voor de kapitein iets relaxter, hij kon het zeil hijsen zodat hij niet meer met de stok hoefde af te zetten.

Bert kwam er op de terugweg achter dat hij zijn benen was vergeten in te smeren. Na een tijdje varen kwam de boot (op een heel andere plek als waar we vertrokken) weer aan wal. Na een kwartiertje lopen waren we terug bij de lodge waar we snel wat te drinken en een lunch bestelden. Ik bestelde de jumbo burger die op alle vlakken zijn naam eer aan deed. Een enorm broodje met heel veel hamburger ertussen. Echt super lekker was de burger. De frietjes ernaast waren iets minder lekker, maar toch de moeite waard (fledderfrietjes). De ketchup bij de lodge is erg lekker, ze hebben namelijk ketchup met chilisaus er doorheen, jammie jammie!

Tijdens het eten kregen we bezoek van een heel lief katje die uiteindelijk lekker op schoot kwam liggen bij mij, tot ontsteltenis van Laura die natuurlijk het katje op schoot wilde hebben.
Waarschijnlijk had iedereen nog last van het dobberen, want gedurende de lunch gooide iedereen behalve Minouk een keer een flesje drinken om. Verzachtende omstandigheid is dat er wel grote kieren tussen het hout van de tafel zaten.
Na de lunch hebben we wat toeristische informatie opgezocht en hebben we een dolfijnentoer voor morgen geboekt. Daarna lekker aan het strand gaan liggen, waar Laura en Minouk al snel een massage van een uur voor zichzelf regelden bij de massagesalon (rieten hutje) die bij het hotel hoort, volgens de dames was de massage erg goed.

Op het strand kort gekletst met de eigenaar van het Ndame. Hij vertelde ons dat de honden en katten rondom de lodge bij de lodge horen. Toen hij de lodge kocht liepen ze er rond, en hij voelt het als zijn verantwoordelijkheid voor deze dieren te zorgen. Hij regelt zelfs een dierenarts die deze dieren inentingen en anti vlooienkuurtjes geeft.

Na een tijdje lekker zonnen was voor mij het grote moment aangebroken. Na ruim anderhalve week kon ik mij eindelijk weer eens scheren. Heerlijk! Nadat we allemaal gedoucht waren was het alweer tijd voor een heerlijk avondmaal. We wilden ditmaal bij de buren gaan eten, maar door de harde wind was het daar in de buitenlucht niet lekker zitten. We zijn weer teruggelopen naar Ndame waar we binnen in het restaurant gingen zitten. Tijdens het eten werd door plaatselijke Masaļ een aantal dansen gedaan en werd er wat gezongen. De Lasagne die ik had was erg lekker, maar viel erg zwaar met als gevolg dat ik eerder dan gewenst naar het huisje moest terugkeren 'details ontbreken'. De rest kwam ook al vroeg naar hun huisjes omdat de wekker om 05:30 werd gezet voor de dolfijnentoer.